Zabawy logopedyczne rozwijające słownictwo i umiejętności komunikacyjne

Zabawy logopedyczne rozwijające słownictwo i umiejętności komunikacyjne

Dzieciństwo spędzone przed laptopem, telewizorem, tabletem czy smartfonem, to – jednogłośnie – dzieciństwo stracone. Zadaniem rodziców i opiekunów, jest dołożenie wszelkich starań, aby pociechy nie uciekały w wirtualny świat, ale kreatywnie badały i odkrywały rzeczywistość. Poniżej prezentujemy Państwu zestaw ćwiczeń logopedycznych i rozwijających słownictwo do wykorzystania w domu gdy za oknem deszcz, na rodzinnym pikniku, a także podczas długiej podróży. Te twórcze zabawy, pomogą zbudować więzi rodzinne, ale przede wszystkim nauczą dziecko inicjować sytuacje komunikacyjne oraz pokażą co znaczy być dobrym partnerem w komunikacji, jak mówić i jak słuchać.

  1. Na kartce papieru A3 każdy z członków zabawy rysuje dowolny element (figury, zwierzęta, owoce, postacie z bajek, pojazdy, itd.). Rysujemy aż obraz się zapełni, pamiętając jednocześnie o tym, że całość musi być czytelna. Dzielimy się na grupy (bądź każdy indywidualnie) po czym wymyślamy historyjkę dotyczącą tego, co powstało na obrazie. Następnie historia prezentowana jest na forum. Ważne jest, aby każdy z uczestników był dopuszczany do głosu tak samo często.
  2. Do tej zabawy potrzebny nam będzie dowolny słownik języka polskiego. Zabawa pozwala na przyswojenie nowych, trudnych wyrazów, które nawet dla dorosłych mogą być wyzwaniem. Dziecko na chybił trafił wskazuje słowo w słowniku, następnie dorosły odczytuje to hasło. Po odczytaniu każdy na swojej kartce rysuje z czym dane słowo mu się kojarzy, potem każdy krótko opowiada o swoim skojarzeniu. Na koniec dorosły odczytuje definicję słowa i sprawdzamy komu najlepiej udało się zilustrować dane hasło.
  3. Zabawa z muzyką. Gdy muzyka gra, wszyscy tańczą, gdy muzyka milknie dorosły – moderator zabawy – głośno mówi w jakiej krainie się znajdujemy, a uczestnicy zamieniają się w jej mieszkańców. Np. kraina bocianów – naśladujemy klekotanie, kraina psów – szczekanie, kraina węży – syczenie, kraina śpiochów – chrapanie, itd.
  4. Jeden z uczestników bierze kolorową gazetę, otwiera ją na wybranej stronie i szczegółowo opisuje obrazek, który widzi. Jego prezentacja kończy się gdy uzna, że przekazał już wszystkie informacje. Jeśli któryś ze słuchaczy stwierdzi, że jakiś szczegół został pominięty, może zadać dodatkowe pytanie. Następnie zadaniem uczestników jest przewertowanie gazety i odnalezienie, który z rysunków był opisywany przez prowadzącego
  5. Zabawne miny przed aparatem fotograficznym, to dobre ćwiczenie mięśni twarzy. Każdy z uczestników losuje minkę do zrobienia, prezentuję ją, a pozostali naśladują jego miny, w tym czasie rodzic robi wszystkim pamiątkowe zdjęcie. Można wykorzystać do zdjęć wielkie kapelusze, piękne szale, okulary oraz inne kolorowe rekwizyty.

Przykłady minek do wylosowania: ptasi dzióbek, uśmiechnięta buzia, smutna buzia, zdziwienie, grymas po zjedzeniu plastra cytryny, język do nosa, język na brodę, itp.

  1. Ćwiczenia oddechowe można wykonać ze zwykłą rurką do napojów i wyznaczyć uczestnikom zadania:
  • zdmuchnięcie piórka ze stołu;
  • rozdmuchanie sterty papierków;
  • zdmuchiwanie liścia z krzesła;
  • przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej z jednego miejsca na drugie;
  • dmuchanie do szklanki wypełnionej wodą;
  1. Odsłuchiwanie nagrań z różnych miejsc, np. supermarket, las, wesołe miasteczko, szpital, szkoła. Zadaniem uczestników jest rozpoznanie skąd pochodzą te odgłosy. Każdy zapisuje swoją odpowiedź na kartce, następnie dorosły podaje rozwiązanie zagadki. Na koniec wspólnie naśladujemy te odgłosy, stwarzając atmosferę danego miejsca.
  2. Do tej zabawy potrzebny będzie karton z dwoma otworami oraz niewielkie przedmioty, np. grzebień, ołówek, chusteczka higieniczna, apaszka, skórzane rękawiczki, gumowa piłeczka, druciany zmywak kuchenny, itp. Przedmioty umieszczamy w kartonie, dziecko przez otwory wkłada dłonie do środka i przy zasłoniętych oczach bada przedmioty. Dziecko opowiada z czym kojarzy mu się przedmiot, do czego może służyć, gdy jest już pewne co to jest wyciąga i prezentuje wszystkim.

logopeda lic. Katarzyna Łataś

Powiadom mnie, gdy szkolenie będzie dostępne Poinformujemy Cię, gdy szkolenie będzie dostępne. Proszę zostawić swój prawidłowy adres e-mail poniżej.

Szanowni Państwo,
przed zapisaniem się na konsultację/diagnozę zapytaj naszą recepcję, czy w razie potrzeby (po odbyciu konsultacji/diagnozy) będzie wolne miejsce na zajęcia regularne.

Uwaga! Termin umówienia konsultacji nie jest tożsamy z terminem umówienia zajęć regularnych ze specjalistą. Termin umówienia zajęć regularnych (jeśli jest taka potrzeba) jest ustalany po odbyciu konsultacji (jednego lub dwóch spotkań) z logopedą lub neurologopedą.


Dziękujemy, zespół mowiedobrze.pl